24/11/2022

NISTELRODE - Lions Club Bernheze betaalt 3 maanden huur voor kledingbank ’t Bernhezer Pakhuys. Daarmee kan de groeiende groep minima er zeker tot augustus 2023 terecht voor gratis kleding.

Een dag na de gulle en onverwachte gift van de Lions Club Bernheze zit oprichter Heidi van Pinxteren van kledingbank 't Bernhezer Pakhuys glunderend aan tafel in ‘haar’ toko aan de Tramstraat in Nistelrode.

President Henry Geerts van Lions Bernheze is na de ontmoeting met de initiatiefnemers erg onder de indruk van de inzet en vastberadenheid van Van Pinxteren en haar mede-oprichter Ingrid ten Broeke.

Het was de eenmalige subsidie van gemeente Bernheze aan de kledingbank, goed voor zes maanden huur, die de serviceclub over de streep trekt om ook een donatie te doen van nog eens drie maanden huur. ,,De Lions Club heeft als doel regionaal projecten te steunen met een grote waarde voor de gemeenschap. En wat deze dames doen is gewoon fantastisch. Alles op eigen kracht”, verwoordt Geerts zijn bewondering voor de initiatiefneemsters.

,,Ze voorzien belangeloos in een behoefte voor de minima. Daarom willen we ze ook in de toekomst steunen. Of dit in geld is of op andere manier moeten we nog zien.” De steun in de rug van de Lions bovenop de gemeentesubsidie is meer dan welkom want het is drukker dan ooit bij de kledingbank en Eten Over Bernheze.

Sinds de opening in februari helpt de kledingbank al 200 armlastige gezinnen en bij Eten Over Bernheze zijn ze gegroeid van 20 naar 55 gezinnen en dat aantal stijgt. Een groep van vier komt die ochtend net binnen om zich aan te melden. ,,Oekraïners, maar we zien ook een toename bij statushouders en triest genoeg ook méér mensen uit de middenklasse.”

Gelukkig kunnen ze voor aanvoer van kleding rekenen op donaties van particulieren en organisaties uit Bernheze, zo bewijzen de bananendozen vol spiksplinternieuw ondergoed die maandag door Van Tilburg Fashion & Sports zijn geleverd. ,,Ondergoed is een geschenk uit de hemel want dat wil iedereen nieuw. We hebben alleen nog tweedehands maar ook dát vliegt hier van de planken.”