19/06/2022

HEESWIJK-DINTHER - Bij tropische temperaturen streden zaterdag in Heeswijk-Dinther ruim 25 wielrenteams bloedfanatiek tegen elkaar om zo veel mogelijk kilometers te maken. Het gezamenlijke doel: geld ophalen voor meer stamceldonoren. En daar heb je wel wat zweet voor over.

Wanneer je een wielerevenement organiseert, hoop je op mooi weer; wielrennen met regen is geen prettige combinatie. Fietsen met ruim 30 graden, is echter óók niet je van het. Toch weerhoudt dat de deelnemers aan Bike my Day er niet van om hoog in te zetten: ,,Ik wil vandaag minimaal 200 kilometer maken”, zegt Jurgen van Nistelrooij (45) uit Geffen. Om met deze temperatuur zulke afstanden te fietsen, moet je wel een beetje gek zijn. En empathisch: het is immers voor het goede doel.

Dit jaar is het de vierde keer dat Bike my Day in Heeswijk-Dinther wordt georganiseerd door LionsClub Bernheze. Teams fietsen in estafettevorm zo veel mogelijk rondjes van 11 kilometer. Deze editie wordt er geld opgehaald voor stichting Matchis, een organisatie die zich als doel heeft gesteld zo veel mogelijk stamceldonoren te werven. Als stamceldonor ben je vaak het laatste redmiddel van patiënten met leukemie, bij wie andere behandelingen niet aanslaan. Jaap Meijvogel (61) uit Reeuwijk was zo’n patiënt.

Nu fietst hij, topfit, voor het team van Matchis zelf. Nahijgend van zijn negende rondje van 11 kilometer doet hij zijn verhaal. ,,Ik trainde altijd al veel, maar toen mijn conditie alleen maar achteruitging wist ik dat er iets niet goed zat. Dat ik acute leukemie zou hebben, had ik natuurlijk nooit verwacht. Gisteren vierden we dat ik zeven jaar geleden stamcellen kreeg. Het heeft mijn leven gered. Dat ik hier fiets is mazzel: niet iedereen heeft het geluk een match te hebben.”